УРОКИ

ТЕМА:Образне осмислення проблеми «людина і природа» в поемі
             Б. Олійника «Крило». 
             Протиставлення чесного, доброго юнака жорстокій, бездуховній    
             людині. Розкриття внутрішнього світу персонажів. 
       Мета: продовжити ознайомлювати  учнів із поезіями Бориса Олійника, на прикладах балади І.Драча «Крила»   та поеми Бориса Олійника «Крило»  довести, що крила – символ духовного злету людини. Знайти спільні та відмінні риси у даних творах. Розвивати логічне мислення, вміння порівнювати тексти , використовуючи метод компаративного аналізу. Вдосконалювати вміння учнів працювати з текстом, спонукати замислюватись над морально-філософськими проблемами, що порушуються у творах. 
        Обладнання:  Бориса Олійника та І.Драча; хрестоматії, ілюстрації до творів,      мультимедійна презентація.
Тип  уроку:  вивчення нового матеріалу:

    «Є тільки дві речі, які ми можемо дати у              
  вічний спадок нашим дітям.
 Перше – коріння, друге – крила
                                                                                                   (англійське прислів’я)
       Вступне слово вчителя :
                           Давно відомо, що все у художньому творі подається крізь призму авторського сприйняття, через його ставлення до світу. Кожний художній  текст має підтекст, містить певну інформацію. На особливості творення впливає соціально-культурна дійсність, літературний процес, напрям, школа, рівень розвитку науки, духовності.  Імідж літератури творять біографії письменників. Яка прекрасна портретна галерея особистостей постає, коли обійти
         «Хрестоматійний глянець», стереотипи. Кожний поет – неординарна   особистість, людина високого обдарування, яка шукає  не слави і грошей, а можливості послужити науці.
                  Сьогодні ми спробуємо пройнятися думками та ідеями українських поетів щодо покликання людини в житті. Крім того, ми досліджуватимемо поетичні особливості поезій, визначатимемо особливість поєднання поетичної форми і змісту поезій.  
        Рефлексією уроку має бути відповідь на запитання: Чому поети-шістдесятники надавали великого значення морально-етичним проблемам?
         Для постановки виконавських  завдань застосуємо таблицю ЗХД (знаємо - хочемо дізнатися - дізналися).
 Знаємо
Хочемо дізнатися
 Дізналися




  Слово вчителя :  розкриття  проблеми духовності й бездуховності через образ крил в  ук- раї   аїнській літературі не нова. У А.Дімарова в збірці «Міські історії» є оповідання «Крила», де йдеться про юнака, який не зміг знайти кращого призначення своїм крилам у нашому «приземленому» житті, ніж підмітати ними підлогу. Поезія Ліни Костенко  «Крила» породжує низку асоціацій, найважливішою серед яких є духовність.
 Ейдос - конспект з ключовим словом Крила розкривають ідейний зміст  поезії Ліни Костенко
 Схема ейдос – конспекту
   Бесіда-аналіз твору Івана Драча
 Який символ-знак  розкриває ідейний зміст твору  Івана Драча?
 Яка драма лягла в основу твору?
 Який прийом  використав автор для поєднання фантастичного і реального?
 Які  засоби, художні прийоми,  тропи використовує   Іван Драч у творі?
Яку ж проблему загострює І.Драч в цій баладі? (несумісність духовного і матеріального).
Пригадаємо ідейно-художній зміст  твору за допомогою таблиці:
Іван Драч
 Лінії порівняння
 Борис Олійник
«Крила»
Назва
 «Крило»
балада
Жанр

Новорічна казка
підзаголовок

 Роздуми про справжнє покликання людини
Тема

Людина не скористалася своїм щастям і стала рабом мізерних, матеріальних інтересів
Сюжет

Морально-етичні
Проблема

Дядько Кирило
образи

люди не завжди готові до усвідомлення високих Божественних істин
Ідейний зміст

Алегорія, іронія, символ
 Художні
прийоми


 Чим близькі дані твори?
 У  якому творі проблема  звучить злободенніше?
 До якого висновку підводить читача автор?
    Як розумієте проблемне запитання уроку?
    Робота в групах.  « Мозковий штурм»
 І група . Крізь призму почутого прокоментуйте епіграф уроку.
 ІІ група. Доведіть актуальність поеми «Крило» Бориса Олійникає
 Заповнення останньої колонки таблиці ЗХД
 Заключне слово викладача.
Проаналізувавши твори двох різних письменників, ми побачили, що обидва утверджують подібну думку: люди не завжди готові до усвідомлення високих Божественних істин., зовнішня подібність сюжету свідчить тільки про важливість цієї проблеми в нашому житті, а не про обмеженість фантазії їх авторів.
 Крила героїв – це дар Божий, це заклик до злету душі над буденністю. Людина повинна не лише дякувати Господу за його дари, а  й використовувати їхь; крила у дядька Кирила – це дар, обдарованість, яку він теж не міг належно використати. Ми повинні вірити у високе призначення людини на землі. Людина повинна жити високими помислами, не порушувати нормального плину життя, творити добро.
 Домашнє завдання :
 1.Складіть характеристику  героїв поеми Бориса Олійника
 2. Назвати спільне і відмінне у творах.

Борис Олійник
 «Крило»
Поема-казка
Новорічна казка
Змалювання добрих і поганих початків у людській душі.
Хлопчик урятував журавля, тому отримав у дяку можливість літати. Сусіда убив журавля, і хлопчина втратив свій дар, і його рука теж стала скаліченою. 
Морально-етичні !!!
Хлопчина,  сусід-злочинець
Матеріальні блага не можуть дати людині душевного злету.
Алегорія, символ, градація


Немає коментарів:

Дописати коментар